آوای قلم

  • خانه 

مادر تحول در علم و اندیشه

29 اردیبهشت 1396 توسط مرضیه عظام نژاد

نوشتن مادر و ریشه تحول در علم و اندیشه است. نقش قلم در شکل‌گیری تمدن بشری به قدری است که اختراع خط و نوشتن، مبدأ تاریخ بشر و سرآغاز اتفاقات حوزه تمدن قرار گرفته است. امتیاز نوشتن در مقایسه با گفتن، مانایی و بقاء نوشتن است در حالی که گفتار در گذر زمان یا به فراموشی سپرده شده یا دستخوش تحریف و تغییر می‌شود.
از دیگر امتیازات قلم نسبت به گفتار، دقیق و عمیق بودن است، ارزش قلم به‌اندازه‌ای است که اولین آیه‌ای که خطاب به پیامبر (ص) نازل‌شده، درباره خواندن و نوشتن است و بر اساس روایات اسلامی مداد علما از خون شهید ارزشمندتر است.
تعهد نسبت به سطر سطر نوشته‌شده، رعایت عفت و صداقت و آگاهی‌بخش بودن و روشنگری و هدایت مخاطب به سمت نور، از جمله رسالت‌های قلم است که در این صورت از خون شهدا ارزشمندتر خواهد بود.

منبع: برگرفته از سخنان یوسف امینی (معاون ارشاد خراسان رضوی) در آیین رونمایی از کتاب «ناگهان جنگ».

 نظر دهید »

راهکار های مسئله یابی

29 اردیبهشت 1396 توسط مرضیه عظام نژاد

قول داده بودم برای پیدا کردن یک مسئله خوب پژوهشی چندتا راهکار بدم، جناب آقای اسلام پور کریمی راهکار های خوبی ارائه داده اند که در زیر بهشون اشاره می کنم.
گزينش مسئله براي تحقيق، اولين گامي است که گاهي براي بسياري از دانش¬پژوهان به يک مشکل تبدیل می‌شود. بنابراین، لازم است با راهکارها و شیوه‌های دست‌یابی به مسئله آشنا شد. برخي راهکارهای مسئله‌يابي عبارت‌اند از:
1. مراجعه به مراکز و مؤسسات پژوهشي که هر ساله اولويت¬هايي را در راستاي وظايف و اهداف خود در نظر مي¬گيرند.
2. مطالعه فراخوان¬ کنفرانس‌های علمي، مسابقات علمي و پژوهشي و همايش¬هاي علمي.
3. توجه به مشکلات، معضلات و نیازهای جامعه که متناسب با تخصص و مهارت¬هاي پژوهنده، مسائلي را مقابل او مي¬گذارد.
4. خواندن کتاب¬هاي تخصصي و يادداشت موضوعات مورد علاقه که محقق را به ايده¬هايي خوب براي تحقيق می‌رساند.
5. استفاده از سخنراني¬هاي شخصيت¬هاي جامعه، برنامه¬هاي صدا و سيما و مباحث روزنامه¬ها و مطبوعات که موضوعات جديدي را در اختيار محقق مي‌گذارد
6. دقت در مباحث کلاس¬هاي درس.
7. مراجعه به منابع مربوط به رشته تحصيلي.
8. مطالعه فصل آخر پايان¬نامه¬ها که پيشنهادهايي براي پژوهش¬هاي بعدي مطرح مي‌کند
9. مشورت با استادان و افراد مطلع و کارشناس.
10. کنجکاوي و توجه بيشتر به اطراف و مسائل روزمره و عادي.
11. مشورت با افراد، مسئولان و ارگان¬هاي مرتبط با موضوع.
12. مراجعه به مجموعه کتاب‌های منتشر شده در معاونت پژوهش حوزه‌های علمی با موضوع «اولویت‌های پژوهشی» در عرصه‌های فقه، اقتصاد، روان‌شناسی، علوم تربیتی، تفسیر، ادبیات و … .
13. جست‌وجوی موضوعات و مسائل جديد در پايگاه¬های اينترنتی با کليدواژه¬هاي عمومي همچون: موضوعات پژوهشي، اولويت‌هاي پژوهشي، مباحث پژوهشي، پيشنهادهايي براي پژوهش بيشتر، مسائل نوين، مسائل جديد. بعضي از اين پايگاه‌ها عبارت¬اند از:
• www.seraj.ir (بانک اطلاعات مقالات اسلامي)؛
• WWW.IranDoc (شامل چكيده مقالات و ساير منابع پژوهشي)؛
• www.sid.ir (شامل چكيده و متن بسياري از مقالات در حوزه‌هاي مختلف)؛
• www.magiran.com (شامل مجلات و نشريات ايران)؛
منبع: جزوه دکتر اسلام پور کریمی

 نظر دهید »

راهی برای رسیدن به اهداف شخصی

28 اردیبهشت 1396 توسط مرضیه عظام نژاد

نکته شگفت انگیز این است که وقتی گروه را بر خود مقدم بدارید،
به ناگهان اهداف شخصی تان بهتر از زمانی که خود را مقدم می داشتید، برآورده خواهد شد.

 نظر دهید »

پژوهش گروهی

28 اردیبهشت 1396 توسط مرضیه عظام نژاد

• تجربه کار گروهی انسان را فروتن می کند.
• گروه ها چیزی بیش تر از یک تجمع ساده افراد انسانی هستند. تفاوت بین یک گروه و یک توده انسانی، ناشی از بارقه الهی است که در گروه وجود دارد، ولی توده فاقد آن است.

 نظر دهید »

عامل خود کفایی

28 اردیبهشت 1396 توسط مرضیه عظام نژاد

امام خمینی (ره) :

مهمترین عامل در کسب خودکفایی و بازسازی، توسعه مراکز علمی و تحقیقاتی، تمرکز و هدایت امکانات و تشویق کامل و همه جانبه مخترعین و مکتشفین و نیروهای متعهد و متخصص است.

 نظر دهید »

نحوه تقسیم کار بین گروههای رشد

27 اردیبهشت 1396 توسط مرضیه عظام نژاد

یکی از مهمترین کارها برای انجام تخقیق گروهی، تقسیم کاره. چرا که تقسیم کار مناسب، تعامل میان اعضا را بیشتر کرده و با انگیزه و اشتییاق بیشتری کار خود را انجام داده و به سرانجام می رسانند. 
پژوهش گروهی را به سه صورت می توان انجام داد:
1.موضوع پژوهش به اجزای محدودتر و کوچک تری تقسیم بشه و هر یک از اعضای گروه، یکی از این اجزا را به عهده گرفته وبه نحو مستقل کار پژوهشی را آغاز کرده و به انجام برساند و در نهایت همه مطالب در یک مجموعه جمع آوری شود.
مثال:اگریک پژوهش پنج فصل داشته باشه و پنج نفر اعضای یک گروه باشند، هر یک، یکی از فصول را به نحو مستقل انتخاب کرده و بعد حاصل تلاش این پنج نفر به شکل پنج فصل در یک کار پژوهشی جمع شود.
2.همه ی اعضا به نحو مستقل از ابتدا تا انتهای پژوهش را بدون در نظر گرفتن دیگران، انجام دهند و بعد در یک مقایسه و مقابله، حاصل تلاش خود را به یکدیگر عرضه کنند و کاملترین اثر به عنوان اثر گروه ارائه شود. مثال: اعضای گروه پنج نفره هر کدام جداگانه پژوهش را از ابتدا تا انتها به پیش می برند یعنی در نهایت پنج کار پژوهشی انجام می شود ، سپس در مقابله ی این پنج کار ، یک کار به عنوان حاصل منتخب آثار کار پژوهش گروهی معرفی می شود.
3.هر یک از فصول یا هر یک از گفتار و محورهای همان فصول را به تمام اعضا واگذار کرده و پس از آماده سازی اولیه، با نقد و بررسی و ارزیابی اطلاعات بدست آمده، بهترین و متقن ترین اطلاعات و یافته ها، انتخاب و به تایید تمام اعضای گروه و استاد راهنما رسیده و به عنوان حسن انتخاب گزینش شود، سپس در مورد فصول بعدی نیز این فرآیند به انجام شود .

منبع: جزوه سازکارهای پژوهش گروهی، امور پژوهش های عمومی

 نظر دهید »

با این ترفندها در جشنواره رشد6 بدرخشیم

27 اردیبهشت 1396 توسط مرضیه عظام نژاد

یکی از کارهایی که این روزا طلبه های عزیز را درگیر خودش کرده، انتخاب موضوع، تشکیل گروههای رشد و تدوین طرح نامه هاست، این بخش از جشنواره کاری است که عموما در حوزه های علمیه انجام می شه. اما آنچه که از اهمیت بیشتری برخورداره، انجام اصل تحقیقه، که متاسفانه در انجام آن از سوی گروهها کوتاهی میشه؛ به این صورت که یا اصلا انجام نمیشه یا هم اینکه تمام کار را یکی دو نفر از گروه، انجام میدن. اما چه کنیم که این زحمات اولیه بی فایده نمونه؟؟؟؟؟

شاید این راهکارها بتونه به هممون کمک کنه:
اول اینکه: انجام تحقیقات دغدغه طلاب؛ اساتید راهنما و معاون پژوهش باشه.
دوم: تعامل میان معاون پژوهش و اساتید راهنما در جهت انجام تحقیق بسیار مؤثر ه.
سوم: همراهی معاون محترم پژوهش با گروهها و تشویق آنها عامل بسیار مهمی در جمع کردن گروهها و انجام تحقیقات است.
چهارم: همراهی اساتید راهنما با گروهها و تشویق آنها بسیار مهمه.
و پنجم: تقسیم کار مناسب میان گروههاست.

 نظر دهید »

دائره المعارف چند رسانه ای قرآن کریم هم به بازار آمد.

27 اردیبهشت 1396 توسط مرضیه عظام نژاد

دیگه لازم نیست برای دیدن تفاسیر مختلف از یک آیه، بشینید تو کتابخانه و کتب تفسیری مختلف را ورق بزنید، عکس بگیرید و دست نویس کنید. با نصب جامع التفاسیر نور 3/5 شما می توانید تفاسیر مختلف از یک آیه را ببنید، انتخاب کنید و به صفحه ورد انتقال داده و ویرایش کنید.

محتوای نرم افزار
• ارائه متن کامل ۵۷۲ عنوان کتاب در ۲۴۱۳ جلد، شامل:
– متن کامل قرآن کریم
– ۴۵۲ عنوان تفسیر فارسی و عربی در ۲۰۹۲ جلد
– ۴ عنوان تفسیر انگلیسی در ۳۰ جلد
– ۱۵ فرهنگ‏ نامه معتبر قرآنى در ۳۱ جلد
– ۹۶ ترجمه (۳۲ ترجمه فارسی مستقل، ۱۷ ترجمه فارسی برگرفته از تفاسیر و ۴۷ ترجمه در ۲۵ زبان خارجى)
– ۲۱ لغت نامه در ۱۴۱ جلد و ۳ آوانگاری انگلیسی قرآن کریم
• نمایش بیش از ۱۰۰۰ تصویر و افزون بر ۶۰ قطعه فیلم مرتبط با آیات
• تجزیه و ترکیب تمامی آیات قرآن
• فایل آموزش صوتی و تصویری قابلیت های پژوهشی و محتوای علمی نرم‌ افزارهای نور، مانند: جامع تفاسیر نور، ارائه ‌شده در محتویات لوح فشرده برنامه
• ترجمه گویای فارسی و انگلیسی قرآن کریم
• ۱۵ دوره ترتیل كامل قرآن کریم
• ۱۵۹ قرائت مجلسی از پانزده قاری جهان اسلام به همراه قرائت تحقیق خلیل حصری
توجه: قابلیت های صوتی مذکور، در نرم ‌افزار جامع تفاسیر نور موجود نیست. بعد از اتمام فرایند نصب، می‌توانید امکانات صوتی مورد نیاز خود را از روی لوح فشرده مربوطه، به برنامه بیفزایید.
منبع: http://www.noorsoft.org

 نظر دهید »

اهمیت و جایگاه پژوهش گروهی( در آیات و روایات)

26 اردیبهشت 1396 توسط مرضیه عظام نژاد

جایگاه و اهمیت پژوهش گروهی به حدی است که آیات و روایات غیر مستقیم به آن سفارش نموده است و نمونه بارز کارگروهی در قرآن کریم، همکاری هارون با حضرت موسی(ع) می باشد، آنجا که حضرت موسی(ع) از حضرت باری تعالی در خواست می کند هارون(ع) را به عنوان همکار در امر دعوت به توحید به کمک او مامور نماید:
1.«وأخی هارون هو أفصح منّی لساناّ فارسله معی ردءاً یُصَدِّقُنی إنّی أخاف أن یکذّبونِ»
2.« و اجعل لی وزیراً من أهلی هارون أخی أشدد به أزری و أشرکه فی أمری»
3. « و لقد أتینا موسی الکتاب و جعلنا معه أخاه هارون وزیراً»

منبع: جزوه سازکارهای پژوهش گروهی، امور پژوهش های عمومی

 نظر دهید »

آفات قلم در حوزه علمیه

25 اردیبهشت 1396 توسط مرضیه عظام نژاد

بیانات آیت الله مکارم شیرازی
در حوزه‌هاي علميه براي نويسندگي و نويسندگان دو آفت است كه هميشه من طلبه‌ي كوچك را رنج داده و مي‌دهد: آفت اول، آفت تعقيد است. متأسفانه هنوز هم معقد نوشتن و پيچيده بودن نوشته، نشانه‌ي فضل و دانش است. مي‌گويند: آقا شما چرا تفسير نمونه را به اين زبان ساده نوشته‌ايد؟ سطح علمي و شأن آن پايين مي‌آيد. هنوز اين مسأله هست و ما هم هميشه اين گناه را مرتكب شده‌ايم و از مرتكب شدن اين گناه هم پشيمان نيستيم. به عقيده‌ي آنان اگر عين بحثي را كه مرحوم علامه طباطبايي(ره) با تمام عظمتي كه داشت در آن‌جا نوشته است، با بيان ساده منعكس كنيد، ارزشمند نيست. اين نشانه‌ي فضل و دانش نيست، بايد نوشته پيچيده باشد!
سخنان و نوشته‌هاي امام(ره) بهترين شيوه‌ي عرضه مطالب بود، چرا الگو نباشد؟ آيا حتماً بايد نوشته پيچيده باشد؟ اين هنر است كه انسان چيزي بگويد كه همه بفهمند. شبهه‌ي «آكل و مأكول» را با آن پيچيدگي بتواند آن‌قدر بيان و نوشته‌ي خوبي داشته باشد كه همه بفهمند. اين هنر است و عيب نيست. اين مسأله‌ي پيچيده‌نويسي بايد از حوزه‌ها برچيده شود. سخنراني و نويسندگي در سطحي باشد كه همه بتوانند استفاده كنند.
آفت دوم، آفت تطويل است. تطويل و پرگويي در نوشته‌ها غوغا مي‌كند. بسياري از كتاب‌ها را به من بدهيد، من يك صفحه‌اش را در دو خط خلاصه مي‌كنم، بدون اينكه يك مطلب حذف شود. شما نوشته‌هاي علامه مجلسي(ره)، صاحب جواهر(ره) را ببينيد. صاحب جواهر، در حدود چهل و سه جلد كتابش را نوشته است. هر خط اين كتاب، مطلبي علمي است كه مي‌توان آن را در يك صفحه نوشت، ولي ايشان مقيد بودند كه نوشته‌ها پرمعني فشرده و بدون زوايد باشد. مگر طلبه چقدر عمر دارد كه از شش صفحه‌ي فلان تقريرات كه مطالعه مي‌كند، يك مطلب علمي ياد بگيرد؟ در شش صفحه بايد بیست تا مطلب علمي به دست آورد، نه يك مطلب.
اميدوارم اين سمينارها به طور وسيع‌تر و گسترده‌تر برگزار گردد و آثارش هم منتشر شود و حركتي در ميان نويسندگان علوم و معارف اسلامي پيدا شود تا بتوانند آن وظيفه‌اي را كه در اين عصر دارند، در برابر اسلام، قرآن و انقلاب در تمام زمينه‌ها ايفا كنند.
منبع: سامانه پویش، چکامه های پژوهشی،نشریه پویش شماره 1.

 2 نظر

امتيازات قلم

25 اردیبهشت 1396 توسط مرضیه عظام نژاد

دیدگاه آیت الله مکارم شیرازی

براي قلم سه امتياز است كه در بيان نيست:
امتياز اول: باقي بودن. سخن فرار مي‌كند و نوشته باقي است و حديث معروف اميرمؤمنان علي(ع) چه تعبير جالبي است: «قيّدوا العلم بالكتابه» علم را نگذاريد فرار كند اما جلوگيري از فرار علم با نگارش است.
امتياز دوم: دقيق بودن نوشته. بيان دقيق نيست، ولي نوشته دقيق است. اگر كتاب «كافي» بنا بود با بيان در اين مدت هزار سال به دست ما برسد اكنون غير از آن چيزي كه «كليني(ره)» نوشته بود، به دست ما مي‌رسيد. هر كسي مطالبش را نقل به معنا مي‌كرد. ولي نوشته دقيق است.
امتياز سوم: عميق بودن. مطالب نوشته عميق است، در حالي كه سخن كم محتواست. نويسندگان گاهي يك ساعت فكر مي‌كنند و يك خط مي‌نويسند ولي سخن نمي‌تواند آن دقت را داشته باشد. از اين رو مصاحبه‌ها هيچ وقت ارزش اعلاميه‌ها را ندارد. اعلاميه‌ها با دقت نوشته شده است، سند است، بنابراين بقا، دقت و عمق، سه امتياز براي نگارش و نويسندگي است.

 نظر دهید »

رابطه قلم و بیان در قرآن از دیدگاه آیت الله مکارم شیرازی

25 اردیبهشت 1396 توسط مرضیه عظام نژاد

قلم و بيان در قرآن
قرآن مجيد درباره‌ء «بيان» جمله‌اي و دربار‌ه‌ء «قلم» هم جمله‌اي دارد. اگر آيات پيرامون قلم و بيان را كنار یکدیگر بگذاريم، استنباط جالبي از آن مي‌شود. وسيله‌ء انتقال علوم و معارف از نسل‌هاي گذشته به نسل‌هاي امروز و عامل ايجاد تمدن بشر، بيان و قلم بوده است و اگر اين دو وسيله از زندگي انسان حذف مي‌شد، نه علوم و معارفي باقي مي‌ماند و نه تمدن و اختراعات و اكتشافاتي. هركس در علوم و فنون زحمتي مي‌كشيد، سرانجام با مرگش آن دستاوردها دفن مي‌شد و چيزي به نام معارف و علوم و تمدن بشري باقي نمي‌ماند.
قرآن کریم وقتي از بيان، سخن مي‌گويد، مي‌فرمايد: «الرَّحْمنُ*عَلَّمَ الْقُرْآنَ*خَلَق اْلإِنْسانَ*عَلَّمَهُ الْبَيانَ»
در این آیه بلافاصله بعد از نعمت آفرينش، نعمت بيان را مطرح می کند. در آغاز بعثت پيغمبراكرم(صلی الله علیه و آله)، قرآن به اين مسأله اشاره مي‌كند: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذي خَلَقَ*خَلَقَ اْلإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ*اقْرَأْ وَ رَبُّكَ اْلأَكْرَمُ* الَّذي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ *عَلَّمَ اْلإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ». وقتي آيات قلم و آيات بيان را كنار هم مي‌گذاريم، متوجه مي‌شويم اسلام رسالت اصلي را براي قلم قائل شده است:
اولاً: در مورد قلم، كلمه‌ء «ربّ» آمده است و در مورد بيان كلمه‌ء «رحمان». رحمان اشاره به رحمت واسعه‌ء الهي است، اما تربيت، پرورش و تكامل در سايه‌ء صفت ربوبيت پروردگار است كه نسبت به قلم به كار رفته است «رَبُّكَ اْلأَكْرَمُالَّذي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ». بنابراين چيزي كه جامعه را پرورش داده و تكامل مي‌بخشد، بيشتر مربوط به قلم است تا بيان و سخن.
درباره‌ء قلم، تكرارهايي كه قرآن مي‌كند (اقرأ، اقرأ) نشان دهنده‌ء اهميت بسيار قلم مي‌باشد در حالي كه درباره‌ء بيان تكراري به آن شكل نيامده است. از همه مهم‌تر اينكه درباره‌ء بيان مي‌گويد: «عَلَّمَهُ الْبَيانَ» بيان را به انسان ياد داد ولي در مورد قلم مي‌گويد: «الَّذي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ».قلم جهت برطرف كردن جهل بشر، ابزار تعليم شد. «عَلَّمَ اْلإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ» اكثريت مطلق علوم و دانش‌هاي بشري در سايه‌ء قلم به دست مي‌آيد در حالي كه بيان به آن شكل مطرح شده است.
از مقايسه‌ء اين آيات با يكديگر مي‌فهميم كه قرآن مجيد در روزگاري كه اصلاً قلمي در شبه جزيره‌ء عربستان وجود نداشته است، اهميت قلم را چگونه بيان فرمود. قرآن نامش «بيان الله» نيست بلكه نامش «كتاب الله» است و نامگذاري كتاب براي قرآن خيلي پر معني است.
منبع: چکامه های پژوهشی،نشریهء پویش،شمارهء اول.

 نظر دهید »

پژوهشگر موفق

25 اردیبهشت 1396 توسط مرضیه عظام نژاد

 

پژوهشگرموفق، به دنیای پیرامون خود نگاهی موشکافانه و پرسشگرانه دارد.

 نظر دهید »

راههای مسئله یابی

24 اردیبهشت 1396 توسط مرضیه عظام نژاد

 

 در قسمت تعریف پژوهش، اشاره ای به مسأله یابی کردم. در این قسمت می خوام را ههای مسئله یابی را براتون بیان می کنم.

1. مسائل ذهنی محقق 

گاهی اوقات شما با توجه به مطالعات مستمر  و جدی خود، در باب یک موضوع، به مجهولاتی بر می خورید که جواب آنها را با سؤال پرسیدن از دیگران پیدا نمی کنید، بلکه فقط باید در قالب یک کار پژوهشی به جواب برسید.

2. مراجعه به اهل تخصص و کارشناسان هر رشته یکی دیگر از راهها ی مسئله یابی است.

متخصصین هر رشته به علت مطالعات و تحقیقات گسترده ای که در رشته خود دارند می توانند ایده هایی نو و قابل پژوهش را در اختیار شما قرار دهند.

3. مراجعه به متون علمی و مجلات تخصصی: 

وقتی به  متون علمی و مجلات تخصصی مراجعه کنید با انبوهی از مقالات و تحقیقات انجام شده مواجه می شوید. اما چطور به مسئله برسیم؟ 

ادامه دارد؟؟

  

 نظر دهید »

تعریف پژوهش

24 اردیبهشت 1396 توسط مرضیه عظام نژاد

 

وقتی شما دوست عزیز نگاهی عمیق به مسائل و شرایط پیرامون خودت داشته باشی،

یا به دلایلی دیگر در ذهنت مسئله ای ایجاد شده باشد(در آینده خواهم گفت)؛

یک فعالیت جستجوگرانه را به روشی منظم و روشمند، برای کشف آن حقیقت

و یا حل آن مسأله  و کشف مجهول  انجام می دهی؛

 این کار منسجم و منطقی شما پژوهش نام دارد.

 نظر دهید »

معرفی کتابخانه های دیجیتال

29 فروردین 1396 توسط مرضیه عظام نژاد

 

یکی از مهمترین منابع پژوهشی کتابخونه ها هستند.

امروزه به مدد گستردگی فضای مجازی، علاوه بر کتابخانه های عمومی و اختصاصی، شما می توانید در فضای مجازی، منابع مورد نیاز خود را از کتابخونه های دیجیتال دانلود کنید. 

برای این کار، کافی است در گوگل  عبارت (کتابخانه دیجیتال) را سرچ کنید.

در این قسمت تعدادی از این کتابخونه ها رو بهتون معرفی می کنم.

کتابخونه مدرسه فقاهت: این کتابخونه با هدف دسترسی آسان شما دین پژوهان عزیز به منابع مورد نیاز، بیش از 330 جلد کتاب عربی و 500 جلد کتاب فارسی را بصورت مجانی در این پایگاه، قرار داده است. شما می توانید در قسمت نوار موضوعی، کتاب های فقهی حقوقی، اخلاق، تفسیر  و …  را انتخاب کنید و با کلیک روی نام کتاب آن را صفخه به صفحه مطالعه کنید. در ضمن قابلیت کپی مطالب  با آدرس نیز وجود دارد.

کتابخونه دیجیتال نور:  بدون ثبت نام فقط می تونید سرچ کنید و نام کتاب مورد نظرتون رو ببینید. ولی برای دانلود کتاب باید عضو شید. و برای عضویت کافی است، در قسمت عضویت، با وارد کردن جی میل و سایر اطلاعات، عضویت خود را ثبت کنید و سپس با پرداخت یکی از مبالغ پیشنهادی، کتاب رو دانلود کنید. البته شما لازم نیست برای دانلود هر کتاب پول پرداخت کنید، بلکه بستگی به تعداد صفحات دانلود شما دارد.

کتابخونه قائمیه اصفهان: در این کتابخونه شما بدون عضویت و مجانی کتاب مورد نظرتون رومی تونید دانلود کنید.

کتابخونه قدس رضوی:

کتابخونه دیجیتال تبیان: 

دریافت کتاب الکترونیک سامانه پویش: در بخش  بانک های الکترونیک معاونت پژوهش  روی (دریافت کتاب  الکترونیک) کلیک کنید؛ انبوهی از کتب بسیار خوب را معاونت پژوهش در این بخش قرار داده و شما کافی است، روی نام کتاب کلیک کرده تا فایل زیپ شده آن  را دریافت کنید.

 

 1 نظر

بایسته های علمی پژوهشگری

29 فروردین 1396 توسط مرضیه عظام نژاد

 

تا حالا تصمیم گرفتید چیزی بنویسید؟؟؟

اگه موضوع تحقیق رو انتخاب کردید باید این مسائل را مدّ نظر داشته باشید:

داشتن اطلاعات عمومی: از آنجا که تولید اثر در یک زمینه خاص بدون اطلاعات و مواد خام اولیه امکان پذیر نیست ضروری است شما یک سری اطلاعات کلی و عمومی درباره موضوع خود بدانید.

قدرت شناسایی منابع و توان جستجو در آنها: یکی از مقدمات بایسته تحقیق، تتبع و جستجو در منابع متعدد است. پس شما باید ابتدا بتوانید منابع مرتبط با موضوع خود را پیدا کنید. سپس با جستجو در این منابع مطالب خود را پیدا کنید.

توانمندی گزینش مطالب و پردازش آنها: کارگری رو در نظر بگیرید که انبوهی از آجر و گچ و ماسه و  سیمان داره ولی چگونگی کاربرد آنها رو نمی دونه، مطمئنا چنین کسی نمی تونه خونه ای با شکوه بنا کنه. شما نیز برای نوشتن یک اثر علمی نیازمند فراهم کردن مواد اولیه مناسب و اطلاعات علمی هستید. از طرفی باید بتوانید این اطلاعات را تحلیل کرده و میان آنها انسجام و نظم منطقی برقرار کنید.

در واقع شما با ساماندهی یافته های خود و تحلیل آنها، بین خود (به عنوان محقق) و مسئله تحقیق(مجهول) نوعی پیوند ایجاد می کنید، که منجر به نوآوری خواهد شد.

برخورداری از دستگاه برهان پذیری: شما در هر نوشته علمی یک مدّعا دارید و یک دلیل. ابتدا باید مدّعای خود را گویا و رسا بیان کنید تا جایی که هیچ گونه ابهامی در آن نباشد. سپس این ادّعا را با دلایل عقلی و نقلی اثبات می کنید. 

بهره مندی از ابزار کارا و روزآمد: در روزگاران قدیم تنها منبع دسترسی به مواد خام تحقیق، کتاب بود؛ ولی شما عزیزان خوب می دونید که در عصر ما از راههای متعددی می توان به اطلاعات اوّلیه دست پیدا کرد. این منابع عبارت است از: کتابخانه های دیجیتال، نرم افزارهای رایانه ای، سایت های پژوهشی و … .

آشنایی با زبان های گوناگون: یکی از ملزومات پژوهشگری مخصوصا برای طلّاب، آشنایی با زبان های گوناگون، بخصوص عربی و انگلیسی است.

منبع: درسنامه پژوهش، مجید حیدری فر

 

 

 

 1 نظر

عزیز باش

27 فروردین 1396 توسط مرضیه عظام نژاد

 

  رهبر کبیر انقلاب اسلامی:

اگر می خواهید عزیز باشید، باید از سرمایه های عمر و استعدادهای جوانی استفاده کنید.

با اراده و عزم راسخ خود به طرف علم و عمل و کسب دانش و بینش حرکت نمائید که زندگی زیر چتر علم و آگاهی آن قدر شیرین و انس با قلم و اندوخته های آن، آن قدر خاطره انگیز و پایدار است که همه تلخی ها و ناکامی های دیگر را از بین می برد.

 نظر دهید »

جهاد علمی

27 فروردین 1396 توسط مرضیه عظام نژاد

 

مقام معظم رهبری:

                 تحقیق کردن یک مجاهده مستمر علمی است.

 نظر دهید »

اردو علمی-پژوهشی

27 فروردین 1396 توسط مرضیه عظام نژاد

 

زیارت امازاده، هوای دلنشین بهاری، بوی گلهای تازه شکفته درختان و یه رودخونه خروشان جوووون میده برای برگزاری یک اردوی علمی-پژوهشی.

 

 طلّاب مدرسه فاطمیّه یاسوج در تاریخ96/1/17 برای تفریح و انجام پاره ای کارهای علمی- پژوهشی به تنگ مهریان که یکی از مکان های زیارتی -سیاحتی استان کهگیلویه و بویراحمد است؛ رفتند.

کارهای انجام شده در این اردو علمی - تفریحی:

برگزاری کارگاه گزارش نویسی

کارگاه گزارش نویسی بعد از زیارت و نماز جماعت در فضای معنوی امام زاده حسن برگزار شد و استاد محترم سرکار خانم رامهرمزی کارشناس شورای علمی-پژوهشی مرکز استان، شیوه های گزارش نویسی رو توضیح دادند و در آخر از ما خواستند اردو رو در قالب گزارش به معاونت پژوهش مدرسه، تحویل دهیم.

تشکیل جلسه گروههای رشد

گروههای رشد مدرسه ما، قبل از عید موضوعات خودشون رو انتخاب کردند و در تاریخ96/1/15 این موضوعات در جلسه علمی-پژوهشی مدرسه تصویب شد و حالا گروهها با تشکیل جلسات متعدد در گیر تدوین طرح نامه هاشون هستند. در این اردو نیز، تعدادی از گروهها، در هوای آزاد و مطبوع بهاری برای تدوین طرح نامه تشکیل جلسه دادند.

برگزاری نشست علمی-پژوهشی

در این نشست، استاد محترم سرکار خانم رامهرمزی، به آسیب شناسی پژوهش در حوزه های علمیّه پرداختند.

 

 

 

 

ادامه »

 1 نظر

مسابقه رشد

27 فروردین 1396 توسط مرضیه عظام نژاد

 

پیشنهاد من به شما دوستان عزیزم اینه که حتما در گروههای رشد شرکت کنید.

اینو به این خاطر میگم که شما در این گروهها:

1. از توانایی ها و استعدادهای همدیگه استفاده می کنید.

2. با برقرار کردن یک تعامل هدفمند و پویا درصد موفقیت فعالیت پژوهشی مورد نظر خود بالا خواهید برد.

3. شما با تشکیل گروهای علمی، رابطه های اجتماعی ثمر بخشی خواهید داشت.

4. داشتن رابطه اجتماعی ثمر بخش، مخصوصا وقتی بحث های علمی-پژوهشی باشد، باعث شور و نشاط علمی و بالا رفتن انگیزه شما برای کارهای بیشتر خواهد شد.

 1 نظر

مسابقه رشد

27 فروردین 1396 توسط مرضیه عظام نژاد

 

این روزا یکی از دغدغه های مدارس علمیّه کشور، مسابقات رشد است.

امتیاز مسابقه رشد به گروهی بودن آن است.

چرا که طلاب عزیز با تشکیل کار گروه های پژوهشی،

با همدلی، همکاری، جدیت و پشتکار درباره موضوع مورد علاقه خود

تحقیق کرده و در نهایت یک اثر وزین و کاربردی ارائه می دهند.

 

 نظر دهید »

بایسته های طلبگی

26 فروردین 1396 توسط مرضیه عظام نژاد

 

من یک طلبه ام.

و جایگاه اصلی من به عنوان طلبه، تبلیغ دین است؛

و به یقین تبلیغ بدون مطالعه و تحقیق مثمر ثمر نخواهد بود.

بنابراین اساس کار یک طلبه پژوهشگری است.

پس من باید ابتدا یک طلبه پژوهشگر و سپس مبلّغ دین باشم.

 1 نظر

حدیث

26 فروردین 1396 توسط مرضیه عظام نژاد

 قال امیرالمؤمنین علی علیه السلام

                             لاینفع اجتهاد بغیر تحقیق

                             هر تلاشی که در آن تحقیق و حقیقت جویی نیست، بهره ای ندارد.  

غررالحکم، ص249  

 نظر دهید »
مرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

آوای قلم

جستجو

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس